När 123 på norra slutar sjunga— eller H(e)IF, moralpaniken och individens ansvar

Foto: A. henriksson

Vi ska bränna era kyrkor…

Från norra läktaren skallar nidramsorna i en match där spelet är en total katastrof och den deltagande publiken är färre än antalet sålda årskort.  Förvisso kommer folk (som aldrig går på fotboll, typ Gardell och Ask) att hävda att ramsan är över gränsen. Men, man måste ta det försiktigt med att döma ibland. Att sätta ned foten kan bli så fel ibland. Som i Helsingborg. Där har man nämligen spårat ur totalt när det gäller efterspelet till händelserna efter premiärmatchen. Det pratas om att sätta ned foten, att sätta gränser. Stoppa vissa sånger. För hat föder hat. Ja visst kan det vara så, precis som en redan sjuk individ kan inspireras av film, musik eller böcker kan han säkert inspireras av en nidramsa.  Men man kan inte förbjuda allt, inte i panik.

Heif går långt över gränsen.

De vill nämligen bygga bort sina ståplatsläktare. I panik och chock, för att, som de säger, förhindra flera dödsfall utanför arenan.  Logiken är inte helt rimlig det enda som är tydligt är att H(e)IF inte bara kör över sina supportrar, de drar dem ett par extra varv i mangeln också. Det är därför de inte är Vi. Istället för moralpanik så väljer vi att prata om det.

I AIK bygger vi nämligen gemenskap med dialog. Vi är många olika människor i AIK, det är därför vi är så starka. Den gemenskap som finns här är unik. Något vi byggt för att vi tillsammans är AIK. Men, man får aldrig glömma det H(e)IF tycks ha glömt och försöker bygga bort. Det yttersta ansvaret kan inte fråntas individen.

De flesta vet att att det är en nidramsa. de allra flesta faktiskt. Man ska inte bränna kyrkor (eller hembygdsgårdar) det är liksom #sengammalt. Men ibland måste vi få skoja om vissa saker fast gränserna, ibland, kan tyckas ligga i en gråzon.

Vi ska stena er polis-

Jag minns till exempel när min dotter, då fem år, skuttade runt i Bagarmossens centrum och skrålade den här ramsan för full hals, iklädd rosa prinsessklänning, fotbollskor och spelandes innebandy. Den absolut roligaste biten, som båda barnen skrek ut högst (till dåvarande grannars stora fasa) var förstås:

– Pekingsvin!

Jag låter barnen hållas. Det kan förvisso bli lite dålig stämning på stan när de prövar vissa ramsor eller låtar vid ”fel tillfälle”. Som typ Trubadurens ”Han en bajare och Taliban”. Eller ”Hundra tusen kostar snuten” mitt i Sturegallerian. Men de måste få pröva. Och blir det jättefel så kan man ju alltid prata om det. Dialog är nämligen något som jag, precis som min klubb förespråkar.

En av de vackraste sakerna med AIK är att vi kan och får och uppmuntras att byta tankar med varandra. Sen måste man ju inte tycka lika. Det måste man ju inte. Det är också #sengammalt.  Men det är också här individens ansvar kommer in. På samma sätt som alla någon gång slutligen blir ensamt ansvariga för sina handlingar. Precis som gärningsmannen. Han som dödade Myggan. Det var han som slutligen slog. Han, inte klacken. Inte den vanliga ståplatspubliken. Det var killen som knöt näven.

Man kan skylla på sångerna, man kan skylla på mycket men sanningen är att när du slår då har du valt att slå. Man kan inte bygga bort just den biten. Man kan bara mötas i dialog och säga här går vår gräns. För gränsen går någonstans för alla. För mig i den där raden. Den som jag inte sjunger.

Vi ska…………………………………………. Barn.

Och det är vackert på norra just denna match. Just här och just då. Några individer har, precis som jag, valt. Och just där jag står, (på 123 på norra nedre) tystnar sången under just den raden… Därför tog det ganska lång tid innan sonen frågade ungefär om vår del av norra led av kollektiv minnesförlust och undrade varför det blev tyst och vad de skulle sjunga. Det är nämligen inte första gången som det tystnar på 123 under den raden. Barnen har också märkt det.

Och då gjorde vi en AIK. Vi pratade om det. Vi pratade om vad som var roligt, var gränsen går, för mig.  Var min gräns går och mina polares och var Pelle och Nisses går.  Jag förbjuder dem inte att sjunga den raden. Det kommer de säkert att göra någon gång. Men jag pratar om det för att förklara att jag inte står för vissa saker. För det är ju det det slutligen handlar om.

Vad kan du stå för när du själv blir ifrågasatt.

Och jag vet… logiken är inte alltid helt rimlig, jag medger det.

Vi ska skövla hela stan

Min gräns kanske inte heller är solklar. Vissa saker sjunger jag dock inte med i. Jag sjunger till exempel inte med (och har aldrig gjort) i ”Mörda ett … Heller eftersom den också passerar min gräns för vad jag kan stå för att säga.

965729_10151599141368759_362492466_o

Å andra sidan sjunger jag glatt med i hata Göteborg och Galga hela jävla Djurgården.

Nej om man tänker på det så är läktarlogiken kanske inte alltid helt rimlig och jag kan inte alltid förklara det. Men blir jag ifrågasatt börjar jag i alla fall fundera på det. Det är därför dialog är så bra, skulle ni bara förbjuda mig att sjunga skulle jag ju bara bli sur.

Här e pyromanerna från huvudstan

Och igen, någonstans ligger det slutliga ansvaret hos individen. Det är därför det är så enormt farligt att döma ut hela supporterkulturen för att ett pucko gör något som kostar någon livet. Det är därför det är så bra att AIK bjuder in till ett möte för att föra dialog.  Det är därför det inte går att dra en rimlig logik mellan att bygga bort ståplatsläktare för att förhindra våldet utanför arenan. Det handlar ju snarare om att väcka det positiva, det energigivande och vackra. I AIK för vi dialog med varandra. Det är därför min del av läktaren tystnar idag. Det är för att vi inte förbjuder från högre håll och istället pratar om det som vi är AIK. Det är först när vi möts och får förståelse för den andre i en dialog som broar kan byggas och dödsfall förebyggas.

 

 

Leave a comment

Filed under AIK, AIKfotboll, Allsvenskan, gnaget, InteAIK, Norra, Supporter

Leave a Reply

