Fall på knä Paul, böj ditt huvud ödmjukt för de dina och #Prataomdet

Jag har följt debatten på avstånd känner jag. Skakat lite lätt på huvudet åt artiklar om nya utspel från en, tillsynes, perplex och chockad Skånsk klubbledning. Det ena knepiga utspelet efter det andra, bland annat ville de förbjuda bortasupportrar, bygga bort ståplats och en del annat dumt, som man trodde var i chockens efterdyningar. Så kommer det här… och det är nu jag på allvar börjar tycka synd om Kärnan och alla de Helsingborgssupportrar som nu får ta emot slagkombinationerna långt under bältet.

Inte för att jag bryr mig om en liten skitklubb där i Skåne. Ni är inte vi, men ni spelar fotboll och  för fotbollens skull vill vi inte att fler ska influeras att ställa till dumheter. För sportens skull! Du Paul, du måste fixa det här och helst nu. Det gör mig mycket bedrövad att se att en klubbdirektör tycker att det är en bra grej att spelarna inte tackar eller firar med supportrarna. Du, Paul Myllenberg utan era supportrar är ni snart ingenting. Det är nämligen så att spelare kommer och går, men supportrarna bygger det andra ni har. Er själ, ert hjärta.

 

Grejen Paul är att vi i AIK faktiskt nästan gjorde en liknande miss. I 80–90-talens spår höll vi i AIK på att göra samma misstag. Då ville klubben med SÅ i spetsen bygga för slipspubliken, för marginalarna. Men, vi satsade på dialog istället. Och nu mår klubben bättre och de som beter sig som skit åker ut. För ingen av oss AIK:are vill ha skit inne på arenan. Men om vi inte hade pratat med varandra hade vi ju inte sett att vi ville åt samma håll. Det är därför du måste prata med de dina Paul, inte med pressen.

Det och för att det är inte marginalarna som betalar dina räkningar den dagen laget spelar som skit, och du Paul, det kommer ni att göra en dag även om det inte känns så just nu. För alla klubbar har svåra år och lättare år. Det kommer att blåsa kallt i Skåne också. Och det är då Paul som du behöver ha varit rädd om de dina.

 

Det är då den innersta kärnan av dem som verkligen brinner för klubben kommer att stå där och skrika fram ditt lag.   Det är när det stormar som mest som du bland dem kommer att hitta den där sponsorn som går in med en liten summa men drar med sig det du behöver. Det är bland dem du kommer att hitta den där människan som ställer upp och jobbar ideellt med hemsidor, banderoller och spelarvård. Eller vad ni nu kan tänkas behöva.

Du ser det inte nu Paul, för du är jätteglad (och förblindad) för att ni är i cupfinal.   Du tror kanske att det är såhär det kommer att vara för er de närmsta femtio-hundra åren. Men det är fel, även Cupfinalister faller ibland.

Jag vet att du är rädd Paul för det dog faktiskt en familjefar utanför Olympia och det är skitläskigt och jobbigt och så jävla svårhanterligt att du inte vet på vilket ben du ska stå. Jag fattar det Paul, men … Du håller på att sätta både dig själv och de dina i skiten.

Paul, mellan dig och mig, en antagonist till en annan, det finns bara en väg att gå i det här. Böj ditt huvud ned, svälj rädslan och stoltheten. Sträck ut handen mot Kärnan och säg: Förlåt, jag var en idiot… Kan vi börja om tillsammans.

Kan vi prata om det?

 

Du måste föra dialog med de dina Paul. De flesta kring dig är sådana som går på matchen och vill dig väl. De flesta av de dina tycker, precis som du, att den dödade killen, planinvasioner och inkastat skit är jättedåligt. Det är därför ni måste prata tillsammans om hur ni ska bygga upp det hela bra på ert Olympia.

Det är för att ni är en klubb som spelarna måste gå fram och tacka dem som alltid kommer att vara kvar när spelarna själva pensionerats eller flyttat vidare.

Det är därför du måste falla på knä nu Paul… Det måste du göra för att överleva den dagen det kommer att blåsa kallt. Du jag vet att du är rädd Paul, men kom ned nu från din piedestal. Hoppa ned i kärnans famn och säg det. Jag är rädd grabbar, hjälp mig! Det är det enda du behöver göra, de kommer att backa dig det är jag säker på. Tänk på att det snart blåser  kallt i Skåne också.

Med svarta hälsningar

Maddie

AIK:are, supporter, fotbollsälskare

Leave a comment

Filed under Allsvenskan, InteAIK, Media, mediadrev, Supporter, ViärINTEni

Leave a Reply

