Det där man inte kan förklara

Jag tänkte prata om det där man inte kan förklara.

Det där som pojkvänner, sambos, morsor och farsor, kollegor och andra icke-fotbollsnördar inte kan förstå. Ett typexempel är:

Jag halvsover i bilen, Det är typ 20 mil kvar till Örjansvall i Halmstad, grabbarna har en diskussion om AIK:s målvakter genom tiderna. Jag vaknar till när någon frågar vem polacken var 2001, mumlar: ”Han hette Dime Jankulovski och var inte alls polack!” (Makedonsk bakgrund tror jag?). Undrar hur fan jag kommer ihåg det där och slumrar till igen. Plötsligt piper mobilen till: ”Sa jag att jag är totalt dum i huvudet. Jag är påväg ner nu!”.

559661_535606726482078_1360747094_n

Det är polarn. Han som skulle stannat hemma och följt matchen från TV. Jag ler lite för mig själv. Jag fattar precis. Jag fattar det där man inte kan förklara för de som inte har fotbollsångesten i kroppen.

Den är den där känslan man inte kan förklara.

Polarn har alltså i sista sekunden kastat sig på ett tåg för 1700 spänn… och tar sen taxi sista biten till arenan. En vardagkväll, för att se ett mediokert AIK möta ett bottentippat Halmstad.

Det är sånt man inte kan förklara.

Eller som det här med att gå in i AIK-shopen för att köpa nya mössor till barnen och komma ut med en biljett till Napoli borta… och sen bli femtusen spänn fattigare för att man bokar resan i sista sekunden.

Och som man inte ens orkar försöka förklara.

Eller som det där att man väljer bort en 50-årsfest för att åka till en match i en bondhåla, som inte betyder någonting eftersom vi ändå har åkt ut.

20120923_185940

Det är fullkomligt OMÖJLIGT att förklara för någon som aldrig känt fotbollsmärtan i bröstkorgen.

Det här med att man står och gråter (av lycka) framför TVn när gnaget spöar CSKA med 2-0 eller när man kryper ihop i fosterställning i soffan och tokbölar för att guldet är kört.

Eller att man står i ösregn eller snöstorm och fryser och förbannar sig själv för att man gör det men man egentligen inte vill vara någon annan stans i hela världen just då.

 

Det är sånt där som vi inte förklara.

Fast vi ibland väldigt gärna skulle vilja.

 

 

Leave a comment

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, Allsvenskan, gnaget, Supporter, ViärINTEni

Leave a Reply

