Varför jag ska gå (och är stolt över) att AIK går i PRIDE!

Det var en sen eftermiddag. Jag var vilse och trött. Undrade om jag äntligen skulle få min intervju. Jag var relativt uppgiven. Det hade tagit mig 6 (S-E-X)  MÅNADER att hitta informanter. Jag hade lappat stolpar, mailat skyddsorganisationer, skolor, och idrottföreningar. Jag var på väg att ge upp min plan på att skriva uppsatsen.  Men nu satt han alltså där framför mig. En ganska tanig man med kolsvart hår och bruna ögon. Han var några år yngre än jag och vi satt i en sliten gammal kontorslokal vid ett brunt träbord, mitt emot varandra. Han lyften kaffekoppen mot munnen, jag såg att hans händer darrade och just där förstod jag vilket steg det var för honom att prata med mig. Han var livrädd och ögonblicket, när han sa de där orden, sitter förevigt fastkilade i mitt hjärta:

–          Farsan misstänkte att jag var bög antar jag för han ville prata med mig en dag och sa: Kommer jag på att du har knullat med en kille så kommer jag att döda dig. Jag visste att det var sant, så jag förnekade förstås och tre veckor senare hade de hittat en fru till mig. (1)

Jag kunde inte tro att det var sant. Här levde jag i Berlin, en stad för frihet. En stad som under krigstiden var en fristad för homosexuella. Jag hade svårt att smälta det. För jag trodde i min enfald att i en fri stad är man fri att älska vem man vill. För det är det frågan handlar om egentligen. Inte sex, inte rosa glitterpartyhattar utan kärleken och rätten att vara den man är.

Vad har då det här med AIK att göra?

I AIK är alla välkomna hävdar vi. Det spelar ingen roll vem du är eller var du kommer ifrån.

I Berlin är alla välkomna hävdar de. Det spelar ingen roll vem du är eller var du kommer ifrån.

Men de som yttrar de här orden är människor som aldrig behövt vara rädda. Det är nämligen bara den privilegierade som kan hävda att alla är fria, för de privilegierade (i det här fallet vi) är de som aldrig behövt vara rädda för att bli bortstötta.

Det är därför jag ska gå med AIK i PRIDE!

–          Det finns inga bögar i AIK! Sa en ledare för några år sedan när PRIDE-gruppen berättade att de, på uppdrag av huvudstyrelsen, ringde och bad hen vara med.

–          Det finns inga bögar i Iran! Sa Irans dåvarande president inför en gapskrattande skolförsamling i USA.

Helt makabra uttalanden, det klart att det finns homosexuella både i AIK och i Iran. Men, precis som det finns människor som älskar någon av samma kön, finns hat och rädsla för det okända också i hela världen, i olika former, och det kan maskeras på olika sätt. Man kan som i exemplen ovan låtsas som att människor inte existerar för att ingen vågat komma ut inför en. Men i en miljö där hat och ibland till och med hot mot dig existerar tar det enorm kraft att stå upp för vem du är.

Det är därför jag ska gå med AIK i PRIDE!

Man kan tro att man är fri och öppen genom att som en annan ledare (i min andra uppsats ) säga:

–          Äh det är inga problem att komma ut i laget. Inte för mig i alla fall. Jag välkomnar alla så länge de är bra spelare: faktum är att jag och min fru, när vi går på restaurang, vill ha en hovmästare som är bög. De är nämligen mycket trevligare än straighta. (2)

Som ni ser, kan fördomar yttra sig på olika sätt. Som här i en tro att man är fri, men där man ändå, och i all välmening, sätter ”den andre” i ett fack som just annorlunda.

Det är för att sådana fördomar existerar i vår förening som jag ska gå med AIK i PRIDE.

Det pågår ett värdegrundsarbete som jag är väldigt stolt över i AIK fotboll. Jag själv har lämnat ett förslag till värdegrundsarbete till både AIK handboll och AIK ishockey. Helt enkelt baserat på det faktum att det behövs.

Men, det räcker inte att ha ett papper som säger: Vi välkomnar. Inte när hatet, hoten och fördomarna (om än i olika former) fortfarande existerar.

Det är för att visa att vi aktivt står för att vi välkomnar alla som jag ska gå med AIK i PRIDE!

AIK är min förening, och din förening och hans förening och hennes förening och hens förening. Han kanske är född i ett annat land. Hon kanske är veganaktivist. Hen kanske jobbar på bank. Jag skiter i vilket, för under den svarta fanan är vi alla ett. Vi är AIK, vi är lika välkomna och lika värda och det är därför jag ska gå med AIK i PRIDE!

Under min tid när jag föreläste om min Berlin-uppsats har jag blivit hotad med kniv, pistol och baseball-trä Jag har sprungit från nazister och blivit upptryckt med stryptag mot en vägg allt för att jag skulle få klart för mig att: ”Mina åsikter om allas lika värde och allas rätt att älska- var något som skulle tystas.” Det är därför jag ska gå med AIK i PRIDE!

För om det var något jag lärde mig under den här tiden var att de hoten, och de människorna var det minsta problemet. Det var nämligen också under den här tiden som jag fick så oändligt mycket kärlek av människor som äntligen blev sedda. Kärlek av människor som inte vågade vara sig själva eller älska någon av samma kön som tackade för att någon stod upp och inte lät sig tystas.

Det är för deras skull jag ska gå med AIK i PRIDE!

Något annat jag lärde mig var att de hotande människorna var i minoritet. Det var inte heller de som var mest skrämmande i slutändan. Det som skrämde mig mest var de som blundade, den tysta massan.

Det är därför jag ska gå med AIK i PRIDE!

Det är dessutom roligt att gå med AIK i paraden. Längs vägen skriks och sjungs AIK-låtar, och publiken klappar händer, hejar på, älskar oss för att vi går där som enda icke-hbtqi-idrottsförening (förutom friskis och svettis förra året), och visar att vi aktivt välkomnar människor av alla slag hos oss. Du får kramar, ibland vänner för livet och du tar ett aktivt steg för att visa att det inte bara är pappret som AIK-välkomnar.

Det är bland annat därför jag ska gå med AIK i PRIDE!

För sakens skull: Det finns inga hot mot oss i PRIDE. Inget annat än den tysta massan. De som tittar bort och blundar och låtsas som att människors utanförskap inte finns. Paraden i sig är bara glädje, kärlek och värme.

i PRIDE 2013

i PRIDE 2013

Det är också därför jag tycker att du också ska gå i PRIDE!

För du ska inte gå i paraden bara för att huvudstyrelsen har beslutat det.

Inte för att jag eller din ledare säger det.

Nä, du ska gå i PRIDE för att visa dem som inte vågar vara sig själva att vi står upp för dem under den svarta fanan. Att vi är AIK och vi är nordens starkaste familj!

Det är för att visa att den gyllene solen reser sig för alla som bär AIK i sitt hjärta och att vi i AIK är stolta över att vara en del av en så mångfacetterad och medmänsklig förening som i alla fall jag ska gå med AIK i pride!

 

 

Slutligen, jag hoppas att du kommer och möter upp oss den 2:a augusti 2014 klockan 13:00 på Mariatorget. Du kommer att se oss. Vi har hyrt samma turisttåg som förra året för att våra minsta och våra äldsta ska kunna åka med.

Och jag lovar dig att när du går därifrån kommer du att känna den där stoltheten över dina medgnagare som aktivt vågar säga: I vårt AIK är alla välkomna.

Madde

PS Citaten är hämtade ur (1) A mosque under the rainbow (uppsats om homosexuella muslimer och identitetsförhandling i Berlin) 2011

(2) Isliv och ledarskap ( en uppsats om värdegrundsförmedling till unga i hockeyrinken) 2013

Leave a comment

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, AIKhockey, gnaget, PRIDE, Socialt ansvar, Supporter, ViärINTEni

Leave a Reply

