Tjejer spelar inte fotboll mamma!

Jag skämdes som en hund när min, då fyraåring, på frågan om vilken fotbollsspelare hon gillade sa:

Jag gillar egentligen inte fotboll för tjejer spelar inte fotboll.

Det var mitt fel, inte på grund av något jag hade sagt utan på grund av var jag lägger min tid. Hur jag agerade. Vad jag prioriterade.

Jag skyller i vanlig ordning på att jag har inte hur mycket tid som helst och jag har valt att lägga min tid aktivt på ungdomssidan i fotbollen och hockeyn och går på matcherna i herrlagen i båda sporterna. Därtill blir det lite extra pyssel i handbollen ibland. Jag såg i och för sig hockeydamerna ta guldet men på deras matcher är jag lika ofta som jag är på innebandy eller U17 eller J20. Det vill säga i stort sett aldrig. Men sen tar tiden slut eller prioriteringen läggs på annat.

Jag försvarar mig med att det är inte så att jag inte gillar eller stöttar AIK på damsidan. Tvärt om men… för mig var det i herrfotbollen allt började.

Men jag skämdes, som en hund, den där dagen för det inte det jag vill ge mina barn. Jag vill inte få dem att tro att fotboll och ishockey (där jag har mitt hjärta) är killarnas revir. För det är det inte. Och idag vill jag slå ett extra slag för Mattias och Mona och tjejerna i laget som bär vår vackra sköld på bröstet.

Det är konstigt egentligen att vi inte har kommit längre. Trots allt är det ganska många år sedan grunden till dagens moderna damfotboll lades. Även om fördomarna fortfarande frodades 1968 när damallsvenskan introducerades var det ändå där någonstans, som jag ser det, som damfotbollen började.

I AIK har vi ett ungt men duktigt fotbollslag på herrsidan och jag är stolt över det engagemang som finns kring damfotbollen. Stolt över er som orkar dra i supporterled och stötta våra damer. Stolt över sponsorer som ser potentialen av att AIK har möjligheter att komma ut i Europa. En chans som, de facto är större på damsidan än herrsidan.

Sen blir jag bedrövad och skäms igen när jag pratar med människor engagerade kring våra damer. Vår klubb arbetar för lika värden och vi är inte framme. Sådana här arbeten tar tid det vet jag men jag skäms faktiskt när vi har ett lag i damallsvenskan som inte får samma förutsättningar. När laget själva får stå för sina resor och träningar. När de själva får betala för kläder som de borde få i egenskap av representanter för min klubb, vår klubb. VÅRT AIK.

Och ni kan prata pengar och prestationer och hitta på argument som att de måste prestera bättre för att få tillgången. Att publiken skulle komma om de bara (lägg in valfri fördom).

Men sanningen är att om laget inte får förutsättningar som pengar till spelarköp och träningar då kommer vi heller aldrig längre.

Då spelar det faktiskt ingen roll hur mycket Black Ladies sliter för att få dit publik eller hur mycket tidningarna skriver. Inget av det spelar heller någon roll om svensk fotboll tillåter uttalanden som Zlatans passera utan repressalier. För när en kille som sitter i SVFF i en mening påstår att svensk fotboll har en tydlig värdegrund och i nästa anser att en landslagspelare får säga vad han vill. Då ger vi inte fotbollen samma förutsättningar.

Faktum är att representerar du ditt land så får du inte officiellt säga och tycka vad du vill. Oavsett om du är man eller kvinna. För i sanningens namn hade Zlatans uttalande rört homosexuella spelare eller spelare från andra länder då hade han inte kommit undan med sitt uttalande. Men nu gällde det ”bara” damfotbollen och då spelade det ingen roll.

Men faktum är att inget spelar någon som helst roll inte vi alla som brinner för sporten står upp för fotbollen. Det är vi som tillsammans bygger vår sport. Nu måste vi göra samma arbete som herrfotbollen en gång gjorde, fast bättre och starkare.

Glöm inte att det var först under 30/40-talet som herrfotbollen i Sverige kom att klassas som nationalsport. Innan dess betraktade man sporten med skepsis och den kritiserades för att vara en lek, fånig och inte bidra. Idag är det kultur.

Men, det tog nästan femtio år för herrfotbollen att bli accepterad som ett genuint fritidsintresse och en kultur. Så om vi drar samma parallell med damfotbollen är det väl dags nu, snart femtio år senare, att visa att vi står upp för vår sport både på dam och herrsidan.

Jag lovar attgöra vad jag kan, för jag skäms fortfarande, mest för det intryck jag gav min dotter för två år sedan. Något som jag, när jag fattade, förstås snabbt började tvätta bort. Vi började prata damfotboll, vi började tittade på vilka tjejer som spelade, vad AIK spelade, och vilka meriter Sverige hade. Till min glädje började min dotter började tycka att fotboll var roligt igen och ville vara ute och spela. Nu kunde hon plötsligt vara Nilla eller Lisa eller Daniella. Plötsligt fanns det en värld att identifiera sig med. Plötsligt hade hon en chans att en dag bära det vackraste emblemet på tröjan.

Det finns mycket som ska förbättras och i våra egna led har vi bara börjat, med fotboll för alla, med AIK i Pride, med arbete mot rasism och för alla. Men det är inte bara vi, svensk fotboll måste bli bättre överlag.

Ni vet ju att Jonas Gardell och jag har haft vår dust när det gäller fotboll, tidigare här på bloggen (Fast han har ännu inte vågat svara på om han vill gå på norra med mig). Efter Zlatans uttalande twittrade han nämligen ut något av det klokaste han sagt i sportväg.

”Vi ska inte tvinga herrarna att bli jämförda med damerna. Pia Sundhage har ett OS-guld men det har inte Zlatan. ”

2 Comments

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, Allsvenskan, Socialt ansvar, Supporter, ViärINTEni

2 responses to “Tjejer spelar inte fotboll mamma!

  1. Robert Arreman

    Hej Maddie,
    Ta med din dotter och kom och kolla på någon av våra träningar på skytteholm. Jag har förmånen att träna troligen Sveriges bästa 13åringar. Våra träningstider finns på http://www.laget.se/aikf01a. Jag lovar dig att dilemma är löst efter en gång. För dem här tjejerna kan spela fotboll, det har många kill lag genom åren fått känna på. Det är ett supergäng och din tjej är varmt välkommen att komma och hälsa på tjejerna också. Men du får nog räkna med att du kommer få spendera de nästa tio åren på skytteholm efter det men det 🙂

  2. Robert Arreman

    Slarvigt av mig att jag inte läste igenom hela noggrant, såg nu att hon faktiskt börjat spela. Jaja ni är välkomna ändå 🙂

Leave a Reply

