”Jag ska knulla dig i munnen din jävla bögknullare!”

 

Det var det första du säger när jag lyfter på luren. De där orden följs förstås av en lång harang med vad du ska göra med mig om jag fortsätter uppmana folk att gå i pride i AIK:s namn. AIK ska inte vara politik säger du och jag håller med dig, men det du inte fattar är att det inte handlar om politik och inte kan du argumentera, istället använder du dig av de få ord du äger. 

Jag har blivit kallad det mesta, framförallt när jag stod upp och föreläste om min uppsats i Berlin, så jag känner mig lite härdad, lite avtrubbad. Jag lägger inte på, jag låter dig prata. Du, det är inga trevliga saker du säger och det får mig att fundera på hur det blev sådär för dig. Hur blev du så hatisk? Hur blev du så rädd? För det är väl det handlar om egentligen, rädsla. Jag menar annars hade du väl vågat föra en öppen och konstruktiv dialog med mig. Men så blir det inte för när jag frågar:

”Jaha och vad heter du då?!”, vill du inte svara, istället berättar du för mig att jag inte ska hålla på med det där med bögeri och politik i AIK:s namn. Jag är inte säker på vad du menar med det där med ”bögeri” och det vill du/kan du inte heller svara på men jag är fullkomligt säker på att det jag gör handlar om mänskliga rättigheter och inte det du kallar politik. Det du däremot gör, hot och hat, sysslar många med i politiken. Framförallt i icke-demokratiska länder.

Jag talar om för dig att det är ett huvudstyrelsebeslut att vi ska ställa upp i pride och sen frågar jag än en gång vad du heter. Du svarar självklart inte för bakom alla sådana där hot döljer sig oftast en liten feg människa. Ett såkallat nättroll.

Du Trollet, jag är inte upprörd över att du och jag tycker olika, inte heller att du tycker att jag är en idiot. Du får gärna tycka att mina åsikter är skit eller att jag står för fel saker.  Jag har haft många debatter och argumentationer med folk som tycker olika. Men du är en liten människa som gömmer dig bakom anonymitet och hårda ord.  Det är väldigt få som är som du, och det är väl bra, men den där lilla promillen som är som du, de skrämmer folk och det är därför vi andra måste ställa oss upp, starkare och sluta leden.  Vi måste stå upp för varandra och visa att vi, på riktigt, är Nordens starkaste familj. Att alla är välkomna hos oss.

Att vi är olika och tycker olika är ju något vackert. Det är AIK för mig!

AIK för mig är alltså mångfald, men AIK är också öppenhet och stolthet och ärlighet. Jag vet att det har hänt mycket i AIK den senaste tiden. Att politik diskuterats flitigt och att det händer konstiga saker på norra, men…

AIK i Pride handlar inte om politik, det handlar om att vi står upp för mångfalden, för allas lika rätt att vara AIK:are. Det handlar om att värna de mänskliga rättigheterna. För mig handlar det också om att Stå upp för dem som inte kan. Det är nämligen något som min pappa präntat in i mig sedan barnsben.

Min pappa hade många dåliga sidor, men jag vet också att han stod upp för de som inte kunde. Vi bytte ofta telefonnummer på grund av just hotsamtal och även på faxen (japp så gammal är jag) kunde det dyka upp hot (ala det som idag skulle benämnas som nättroll) men han stod upp, och det är därför det är pappas värdeord som ringer höst i mina öron under Samtalet med dig:

”När någon själv inte kan tala för sig, eller blir utstött eller hotad. Då ska du alltid resa dig upp och ställa dig framför!”

Så res er upp, kom till Mariatorget på lördag och sjung för dem som inte kan!

/Maddie

5 Comments

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, AIKhockey, Allsvenskan, Fotboll för Alla!, gnaget, Norra, PRIDE, Socialt ansvar, Supporter

5 responses to “”Jag ska knulla dig i munnen din jävla bögknullare!”

  1. Anders Ljungberg

    Obehagligt. Men bry dig inte om trollen. Du gör det rätta! Och tack för att du gör det.
    Anders (Gnagare från födseln)

  2. errol norstedt

    dom som far ut så där e nog bara rädda för att bejaka sitt egentliga jag

  3. Erik

    Vilken sofistikerad människa du verkar ha samtalat med.

  4. Samuel

    Skönt att så få är så tappade och så många AIK’are är riktiga supportrar!

    //Änglarna

Leave a comment