Skyll dig själv om du blir hotad!

Kommentaren har kommit några gånger nu. Det är kanske dags att vi #Prataromdet! För tre år sedan var vi runt 10 personer i Pride-tåget. AIK såg det som en viktig fråga, året efter (2012) skulle vi bli större, starkare och vara minst femtio som gick i Pride för AIK (vi var fler än så). Det året kom det någon försiktig blänkare på GF och några skrev ett par dagar innan på Facebook. Men till 2013 skulle vi bredda, bli större, vara mer aktiva. Visa att vi är många och att vi är överallt. För att växa måste vi synas, och vi påbörjade kampanjen redan förra året. Ingenting blir nämligen av sig självt! Men skyll dig själv om du  får hotsamtal.AIK Fotboll, Black Army, Engblomman och AIK hockey

Ja jag vet att ställde mig frivilligt i skottlinjen. Ingen tvingade mig det medger jag.Och förra året växte vi, jag Leo, Mona och Olle jobbade då hårt med att växa och det gjorde vi. Hockeyn kom, fotbollen kom, BA och Smoking kom. Och vi var så fruktansvärt stolta och vi hade kul. Och ni ska veta att  för mig är arbetet med människors lika värde självklart. Lika självklart som det är att alla ska ha rätt till mat och husrum ska man också ha rätt att vara sig själv. Jag vet att man får fightas ibland, jag har gjort det förut men aldrig, någon annan stans har jag fått höra: Skyll dig själv om du blir hotad!

Jag arbetar helt ideellt, lägger en stor del av min vakna tid på AIK, på olika sätt. Min lön är att se förändringen att känna stoltheten över att min förening är ett föredöme för andra, att vi välkomnar vågar visa att vi arbetar med de här frågorna – på riktigt! En enorm stolthet över att vi vågar stoppa ned foten och säga STOP- Ingen ska kränkas eller känna sig ovälkommen hos oss.

Den känslan är magisk. Den känslan kära bröder och systrar blir extra stark den där dagen på året när vi tillsammans går med den stolta svarta fanan högt och visar: Vi är överallt och vårt A står för allmänna. Ja, jag vet, jag ställde mig frivilligt i fören, för att jag är stolt över att AIK aktivt arbetar för inkludering, så skyll dig själv om du blir hotad Maddie, man behöver väl inte göra det så högt!

Retoriken skrämmer mig betydligt mer än några puckade telefontroll. Historiskt borde vi ha lärt oss att ingenting kommer någonsin att förändras om ingen av oss pratar om det, vågar stampa ifrån och säga: Nu gör vi såhär. Ingenting blir nämligen till av sig själv, men skyll dig själv om du blir hotad!

Om vi inte ställer oss upp i fören och säger: ”Stopp, det räcker, jag vill inte!” då kommer ingen någonsin att få det bättre. Vi kommer aldrig att få bort fördomarna och vi kommer inte att växa vare sig i Pride eller som klubb. Skyll dig själv om du blir hotad! Enligt den tanken, är det  vi som aktivt driver det beslut som en gång tagits, som gör fel?! Vi som ideella krafter som ska böja oss för hoten. Hur kan någon tycka att det logiken är rimlig. Jag förstår naturligtvis att människor generellt påverkas av hur samhället i stort ser ut och jag är väl medveten om att samma ”skyll-dig-själv”-tanke speglas i andra delar av samhället. Ja ni vet:

  • Men det var väl inte så konstigt att hon blev våldtagen, hon var ju alltid så slampigt klädd.
  • Vadå la du mobilen på bordet i restaurangen, skyll dig själv om den blir stulen.
  • Det klart att du ville bli påsatt av de här sex männen, skyll dig själv. du gick ju hem med dem…
  • Vadå han hade ju fönstret öppet klart att de stjäl hans dator.

Eller som nu då…

  • Skyll dig själv olm du blir hotad Maddie du driver ju AIK i Pride offentligt!

Problemet är att det inte går att driva frågor som denna i det tysta. Det går inte att följa beslutet om att bredda deltagandet om ingen berättar att vi ska bli fler, och hur viktigt, roligt och bra det är för oss att vi går! PRIDE är någonting fantastiskt vi har bara fått kärlek när vi går i paraden. Människor hejar på oss, på AIK, vi blir bemötta med så mycket och överväldigande kärlek att ingen går därifrån oberörd. Men vid sidan av finns den där promillen dårar, som skickar det där mailet, skriver den där kommentaren eller ringer det där hotet. Det är nog så jobbigt och jag är inte lika upprörd över dem som jag är är beklämd över det faktum att det sitter människor med beslutanderätt som faktiskt inte vågar vara mer aktiva och säga hot är inte okej! Man får absolut tycka olika i en förening som AIK, det är ju en del av vår storhet i klubben men man kan inte som del i en stor organisation säga både vi ska bredda och bli stora och sedan tro att det sker av sig självt! Ingenting händer av sig själv … så stå upp, bredda och jobba för att vi ska bli störst, men skyll dig själv om du blir hotad!

Leave a comment

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, AIKhockey, Allsvenskan, gnaget, InteAIK, Norra, PRIDE, Socialt ansvar, Supporter, ViärINTEni

Leave a Reply

