Res er upp , det är dags att agera!

– Mäh, varför pratar ni så mycket om de här frågorna? Om det är något som har hänt här hos oss kan ni väl säga det? Frågan uppkom när jag tog upp frågan om positiva attityder och hur man bemöter varandra på en arebetsplats till diskussion.

– Nä, det har det inte, men vi vet att det har förekommit och ibland förekommer när man sätter ihop en grupp nya människor som skall arbeta ihop under ett par år och eftersom vi vet det arbetar vi med det i förväg. Sa min kloka kollega.

Det är så jag anser att man ska arbeta på alla platser där man har med människor och grupper att göra.

Det är så jag anser att man gör om man har vetskap om att olämpliga beteenden kan komma att hända, och det kan de ju, i alla mellanmänskliga interaktioner.

Sen kom det fram:

– Du Maddie vi måste prata om en grej, som har med att göra med det du pratade om häromdagen.

– Jaha, berätta! Sa jag.

– Jo, Maddie. Det har hänt en del grejer i vår grupp. Och de berättade om uttalanden och beteenden som är strider mot det beteende vi bör ha mot varandra. Och de berättade för att de hört att jag sagt att det aldrig någonsin skulle tolereras.

De berättade för att vi aktivt stått upp och visat att vi inte accepterar något sådant.

De berättade för att vi, som är ansvariga, skulle kunna ställa oss upp framför dem.

För det är där de de ansvariga ska vara.

Inte bakom, inte bredvid utan i fören gentemot det vi inte accepterar!

Och det är därför jag arbetar förebyggande. Det är för jag vet att det KAN hända som jag säger;

“Då har jag en plan med aktiva handlingar för att stoppa det vi inte accepterar!”

Och jag är övertygad om att det är när man bäddar för att folk vågar berätta som man gör rätt i den här situationen.

Man skrämmer inte bort någon från arbetsplatsen om man berättar som det är men har en plan om det sker. Och det är när man visar att vi har en plan “om det händer” och “när det händer” som man valt rätt väg.

Och när de berättade  avbröt jag  allt jag hade, trots att jag inte hade tid, ork eller lust.

För det är så jag anser att en ansvarig ska handla!

Och jag tog striden,  mötte dem, och visade att intolerans inte tolereras.

För det är så jag anser att en ansvarig gör och om man tycker så och säger att man tycker så då måste man ställa sig upp också i stormen!

Jag berättade förstås för de berörda att man får en chans till bot och bättring hos oss också, om man kan visa ånger och göra om och göra rätt. Men jag berättade också att efter en varning är nästa steg omedelbar avstängning och att jag aldrig, på inget sätt,någonsin kommer att tolerera att någon av de jag är ansvarig för blir utsatt för sådana saker.

För det är så jag tycker att man ska arbeta!

För det är så man måste arbeta i en modern organisation som har med människor att göra.

Så varför tar jag upp det här? Och vad har det med AIK att göra? Jo på onsdag är det årsmöte och:

  • Jag vill att ni bär med er det här och tänker på hur ni själva agerar och hur ni skulle vilja att era chefer, ledare och kollegor skulle reagera i en situation där någon individ utsätts för hot, hat, rasism, kränkningar, våld och liknande.
  • Jag vill att ni ska ta den här händelsen med er på onsdag när ni kommer till AIK:s årsmöte på onsdag den 10:e september och ska ta ställning i dels den motion om “opolitiskhet “ som en person skickat in.
  •  Jag vill också att ni läser igenom valberedningens förslag och tar ställning i vilka som skall driva vårt AIK 2014.

Jag kommer inte att tala om för er hur ni ska rösta, min röst är jag säker på att ni har solklar för er.

Jag tänker inte heller tala om för er om ni gör rätt eller fel, men jag säger:

Om det är något årsmöte ni någon gång under er medlemstid skall besöka, så är det det här!

Det var allt!

/Maddie

Leave a comment

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, AIKhockey, Allsvenskan, bortaresa, Nationalarenan, Norra, PRIDE, Socialt ansvar, Supporter

Leave a Reply

