Examen i AIK i september nästa år

Det var årsmöte igår, ett märkligt årsmöte med över 300 deltagare. Så många har det inte varit på ett årsmöte på säkert tio år. Det var nu motionen om huruvida AIK ska vara opolitiska eller inte skulle avgöras.

Den gick inte igenom, ändå är det bara en halv seger. Den inte igenom för att det finns en klausul som säger att en stadgeändring måste baseras på att minst 75 % röstar för den. De kom upp i 73 %. Men de var 230 mot 86 (plus att några lade ned sin röst) och jag tvivlar på att motionären låter detta bero så det hänger på denna styrelse att skriva en formulering som alla kan gå med på.

För att summera, det var ett overkligt möte där totalkaos bröt ut. Som att vara med i en spelfilm, så overkligt! Frustration och sorg över detta kantade mötet. Och nej man ska inte twittra då men livetwitrrandet hade utlovats.

Klumpigt nog skrev jag att “Nu tar intelligensreserven över årsmötet” på twitter när totalkaos bröt ut.  Självklart borde jag ha skrivit som jag menade i en hel mening, och det är INTE att de som är för motionen är mindre intelligenta utan snarare att jag tycker att de som brölar över talare som talade mot deras sak, de som skrek sig till en extra omräkning, de som skrek “är du rädd nu” till rösträknaren, att det är de jag räknar in där. Helt enkelt de individer som inte respekterar vanliga demokratiska processer. Det borde jag ha skrivit men jag var lika förbannad och upprörd som alla andra så jag skrev en halv mening. Sen kan jag känna att (det kanske är en helt egen motion) om de som får betalt, de anställda i AIK bör delta i dylika omröstningar. Varför? Jo, de om några ska vara opartiska och tillvarata samtliga medlemmars intresse. Visst är det en balansgång för de ska ju ha rätt att tycka till om sin arbetsplats … Samtidigt ska alla kunna känna förtroende för dem. Min frustration däröver kunde jag visst varit tyst om och ja en sådan motion ska formuleras och in. Men och för sakens skull: Jag är INTE HELLER ofelbar och jag blir också ledsen och förbannad när ett möte går till på det här sättet.

Frustrationen blir inte mindre av att de senaste månaderna ha  blivit uthängd på deras hemsida, uppringd och messad/mailad, kallad alltifrån bögknullare till fundamentalistisk proffsbloggande demokratihagga både på nätet och live. Någon gång måste jag också få bli förbannad och reagera i frustration.  Men ja alla var frustrerade och vi såg folk som gick därifrån. Som sa, “Jag klarar inte av att se det här längre!” Och jag försatår och är ytterst bedrövad över det. Den lilla skara som var där är den verkligen representativ för 19000 medlemmar? Kanske ska vi rösta om frågorna datoriserat? Kanske ska vi också följa det samhälle vi lever i även där?

Jag har inga svar, men som det blev igår så får inte ett möte gå till.

När det gäller motionen blev det en osaklig diskussion om Pride där den borde ha handlat om något mycket större. Botten nåddes när någon började läsa upp helt irrelevanta saker om föreläsningar (?) och annat som förekommit på pride. Något som de som var för motionen vilt applåderade. Problematiken är att då har man inte fattat vad pride handlar om, alls.

Jag ville inte säga något, motsidan försökte verkligen påtala att man måste komma ihåg vad vi röstar om. Att motionens formulering var så luddig att den kunde inkludera Amnesty på bröstkorgen, eller antirasistarbete eller fotboll för alla. Allt beroende på läsaren, vilket hela debatten också visade.

Jag ville inte prata för jag vet att jag har blivit förknippad med pride som om jag drev det på eget bevåg. Detta trots att huvudstyrelsen är de beslutande, de som borde stått upp. Och trots att jag förklarat hundra gånger att pride i sig inte har något egensyfte men att man måste stå för sina beslut.

Pride skulle kunna ha varit en egen motion, om det nu var det de ville driva.

Men motionen, den om politik och ickepolitik, den som kunde ha behandlat något viktigt nämligen att vi inte skulle vara partipolitiska, (något som jag håller med om.). Jag vill förövrigt veta vilket parti jag tydligen är aktiv i eftersom jag blivit påhoppad för att driva deras politiska frågor i AIK:

Det ska inte vara partisymboler i AIK, men politik annars är något vi sysslar med i allra högsta grad. Och det är något de gör också, de som motionerar mot den, de som hotar, skriker på möten och tar sig friheten att rösta ned en ny sektion på grund av att de inte gillar den som driver den.

Jag röstade förövrigt själv mot tennisektionen och lacrosse, helt enkelt för att jag är trött på att vi breddar oss när vi nu (uppenbarligen inte ens kan enas i de som redan finns). Men debatten som kom att föras handlade inte om sektionens vara eller icke utan om personerna bakom. TRAGISKT!

På det hela en motion om partipolitik kan även jag skriva till nästa år fast jag egentligen ser det som huvudstyrelsens uppgift. För det som hände nu och det faktum att motionären inte fick igenom sin röst är knappast slutet på historien. De kommer inte att vara tysta och om inte styrelsen har en riktigt bra formulering till nästa års årsmöte blir det förmodligen samma debackel igen.

Så glöm inte ni som sitter i styrelsen detta år. Slipa fram en formulering som funkar för jag tror att nästa årsmöte då är det examen.

Leave a comment

Filed under AIK, AIK-familj, AIKfotboll, AIKhockey

Leave a Reply

